Friday, January 14, 2011

Adakah saya seorang ikan?

 Just got back from my jogging session, hit the shower and i felt like i belong in the water all the time, may be i was suppose to be a fish. But if i'm one, it should be the most ugliest n the most smallest. cause i hate to be kept in tank n be visible to others. :-D

Well my dearest blog, its been one hectic week and i haven't got ample time to further my writing. sekarang ada sedikit waktu. so topic fo the day is " i'm not a racist".

Lewat hari rabu kemarin, saya pergi melawat umi dan juga kakak sulung. Selang pagi esoknya saya pulang ke kampus seawal jam 7 pagi.

Sedang melewati bus ke kampus, barisan naik ke bus sudah panjang. Senaiknya saya ke dalam bas, terlihat segelintir yang berdiri, tapi adanya satu seat kosong dilanjutkan (sebelah orang hitam). Dengan perasaan heran, saya lanjut ke seat tersebut. Nyatanya dalam fikiran " aku bukanlah racist".

Seduduknya saya disitu awalnya aman. Ya saya sememangnya tidak gemar berbual-bual dengan sesiapa ketika dalam bas. Selang 15 minit kemudian, rakan sebelah tersebut meminta untuk melihat buku saya yang tertera tanda " Financial Market".

Lewat berapa selang, dia menyatakan yang " i like this book".. yang saya observe, apa yang dilihat cumalah table of content. walhal, semua buku finance kebanyakkannya menyatakan perkara yang sama. risk, stock, efficient market dll.

Saya hanya tersenyum, dan dia terus bertanya soalan yang lain-lain (dalam bahasa English slang nigeria). Sampainya satu tahap dia menyatakan keinginan untuk berkomunikasi lebih.

Silapnya saya meletak number contact dalam buku tersebut. Lanjutan kini dia mempunyai number tersebut.
Sebelum turun dari bus, dia menyatakan betapa senangnya berjumpa dengan saya. Mungkin kerna saya menjawab setiap pertanyaan dengan senyuman? atau kerna saya lulus dari segi rupa? Wallahualam :-)

Ternyata sekarang dia mempunyai number peribadi saya dan yang tidak enak, saya tidak mahu berhubung terus dengan beliau. Saya bertindak berdiam sewaktu dihubungi.

Jika dipikir kembali, bila hanya yang duduk disebelah sewaktu itu adalah lelaki korea yang mulus , mungkin saya akan setia menunggu disebelah mobile phone tunggu untuk dihubungi.

Jadi persoalannya, adakah saya telah berubah menjadi racist? atau seorang yang berhati-hati?

No comments:

Post a Comment