Sunday, March 27, 2011

what motivates you?

As I go along and watched all sorts of people in ma life, theres something lingers in my head. Disable people, old people, not-so-pretty people, poor people, heart-broken people.. how do they survived?what makes them happy? what encouraged them to stay alive? I dont mean it in a bad manner. I just need to know the answer.

Mungkin saya berada ditengah. tidak cacat tapi tidak sempurna, tidak tua namun tidak muda, tidak hodoh namun tidak juga cantik, tidak miskin tapi tidak pula kaya raya, tidak patah hati namun hati tidak lah segirang mana.

Rasanya terlalu banyak beban yang perlu ditanggung dalam kehidupan. Bukan seperti anak-anak kecik yang bergumbira sehabisnya tamat waktu persekolahan. Yang terfikir hanya rehat dan makan dan bermain. Zaman yang saya alami sekarang bukanlah zaman kemuncak kegembiraan walhal kata orang zaman semacam saya la waktu untuk menikmati arti hidup yang segembiranya.

Jika saya yang sedang-sedang ini tidak segembira mana, bagaimana yang lagi parah? Setiap kali bangun dari tidur, apakah yang membuatkan mereka ingin terus mara dan berjaya? Saya lihat orang yang di umur pertengahan sibuk berkerja, berkerja dan berkerja. Apakah hanya itu maksud hidup? Hinggakan setiap hari pulang ke rumah dengan air muka yang sungguh tidak bersinar dan berlanjutan sampai ke tua? sungguh tidak bermakna.

Mungkin saya masih mencari makna hidup sebenar, cuma ada saya amatlah berasa gembira bila ada bersama keluarga. Dalam keadaan aman sempurna, masing-masing menceritakan perihal lucu masa lampau. Kadang kala terfikir sampai bilakah ianya boleh bertahan? adakah saya akan mampu terus hidup untuk membahagiakan kedua orang tua?

Terasa seakan ilmu-ilmu dunia menjauhkan diri tentang ilmu-ilmu akhirat. sudah terlalu jauh hingga terlupa apa arti hidup dan kegembiraan.


*salah satu faktor kegembiraan saya. hanya dia yang tidak sadar..

ok mungkin tulisan kali ini sangat celaru. maaf.

No comments:

Post a Comment