Thursday, January 12, 2012

Demi Masa

We shall cherish our moment together. :)

Semestinya setiap yang bernyawa mahupun tidak itu ada tarikh lupusnya. Untunglah bagi yang tidak bernyawa itu kerana sejak kelahirannya, sudah tertera tarikh akhirnya. Baginya bernyawa pula, sering tertanya, bilakah tarikh kita akan pulang ke tanah itu?

Harusnya saya ini seorang yang jahil sekali. Sering lupa kepada yang Satu itu, lupa akan hari pengakhiran saya itu, lupa akan kesiksaan di alam yang satunya lagi. Hanya tatkala kepedihan menimpa, saya tersadar akan dunia ini ada hujungnya. Begitulah jahilnya saya.

Disebut, mengingati kematian itu ada pahalanya, juga mengundang kesedihan yang unggul, tidak lupa juga keperitan hari pembalasan. Membayangi untuk menahan nafas selama 2 minit saja sudah sangat menyiksakan, lagi mahunya menahan kesakitan itu di bawah sana selamanya.

Terkenang akan masa-masa saya kemarin, adanya saya membahagiakan yang lain? atau lebih menyakiti? adakah saya memberi masa kepada yang lebih memerlukan atau kepada yang lebih saya untungi? saya berasa risau sekali.

Adakah masa yang saya ada, habisnya mengingati Tuhan, Ibu Bapa saya lebih atau tidak? Adakah masa saya cukup untuk berbakti kepada mereka? Adakah mereka telah berbahagia kerana melahirkan saya? Adakah.. Soalan-soalan yang cukup sedih bagi saya.

Sakitnya untuk bernafas kali ini, mengingatkan saya akan lemahnya saya sebagai manusia. Seperti biasalah saya mungkin mengingini yang itu, tapi Tuhan telah memutuskan yang ini. Sungguhnya saya terlalu takut untuk menghadapi hari yang itu. Ya Allah.

Risaunya saya jika saya tidak sempat untuk membuat kesayangan itu tersenyum, memberi keadilan kepada yang melahirkan, menghadirkan diri untuk yang lemah. Masa itu semakin habis. Suntuk sekali.

Jika suatu masa, saya ini sudah hilang sarahnya, kembalikan saya dalam ungkapan yang indah, ayat suci. Semuga Allah swt mengampuni kerterbatasan saya dan sekian umat. Sungguh saya menyayangi Keluarga, Dia dan sahabat iklas. Demi masa yang ada ini.



Ya Allah, Sesungguhnya saya kini bernafas di dalam air..


No comments:

Post a Comment